5 stappen om in 2022 succesvol gewicht te verliezen!

5 stappen om in 2022 succesvol gewicht te verliezen!

Je zou denken dat mensen weten wat ze willen voor ze ons voor het contacteren maar niets is minder waar. Hun eerste antwoord is “Ik wil vet verliezen” of “Ik wil wat meer spiermassa” of “ Ik wil wat meer toned zijn” Wanneer je niets exact weet wat je wilt is dit enorm moeilijk om een duidelijk actie plan te maken. Je rijdt toch ook niet zomaar met je auto naar Spanje zonder een adres te hebben?

Voor dat onze klanten aan de slag gaan met hun transformatie gaan we de doelen concreet omschrijven. Dit lijkt onnodig als je dit nog nooit gedaan hebt, maar ons vermogen om iemand zijn lichaam compleet te transformeren hangt af van het correct uitvoeren van deze stap en denk eens goed na, WAAROM het belangrijk is voor jou om je doel te halen en HOE je jezelf zou voelen eens je dit behaald hebt!

Welk resultaat verwacht jij van de trainingen die je te wachten staan? Sommige hebben als doel om 5-10kg verliezen of in een maatje 38 zien te geraken. Nu, enkel en alleen dit weten is niet voldoende.

Je wilt weten welke stappen ervoor nodig zijn om dit te behalen. Het is niet zo simpel als “ik zal maar wat minder eten” of “Ik zal maar wat vaker trainen.” Wees specifiek met doelen stellen. “Ik ga 3 gezonde maaltijden eten per dag met een hand vol groenten en een bron van proteïne”, “Ik ga 4 keer per week trainen, maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag en dit … is het plan dat ik ga volgen”.

Doelen moeten specifiek zijn.

“Ik ga 10kg verliezen tegen 1 Juni 2022”, “Ik ga 120kg bench pressen tegen 31 december.”, “Ik ga van kledingmaat M stijgen naar L voor het begin van de zomer”.

1: Doelen moeten meetbaar zijn.

Gewoon woorden gebruiken zoals “ik wil gewicht verliezen” of “Ik wil gespierder worden” zijn geen doelen die makkelijk meetbaar zijn. Wanneer je gewicht wilt verliezen kan je jezelf een bepaalde dag per week wegen of om de twee weken een foto nemen. Wanneer je gespierder wenst te worden zal je steeds je gewichten en herhalingen van je trainingen bij willen houden zodat je weet dat er progressie is.

2: Doelen zijn tijdgebonden.

Zonder een bepaalde deadline te plaatsen blijf je uitstellen en geef je niet 100% van jezelf want “Er is nog altijd morgen”. Voor je het weet ben je weer twee maand verder en sta je nog op dezelfde plaats, laat dit jou niet overkomen! Maak de datum van je einddoel compleet en dit kan je weer onderverdelen in kleinere doelen zodat je weet dat je op schema bent of niet. Wens je 10kg af te vallen de komende 6 maanden moet je elke maand 1,6kg verliezen. Dit is ongeveer 400 gram per week.

3: Doelen moeten realistisch zijn.

Het is van belang dat je doelen realistisch zijn binnen de tijd die je jezelf geeft. Voor de meeste van jullie lijkt dit vanzelfsprekend maar verwacht niet dat 5kg afvallen op 3 weken tijd realistisch is. 2kg op een maand is een stuk realistischer en kan makkelijk behaald worden.

4: Doelen moeten opgeschreven worden.

Wanneer je wilt dat je doel effectief behaald wordt, wil je hier steeds aan herinnert worden. Schrijf jouw doel op en plak dit aan de ijskast. Of maak een nieuwe screensaver voor je smartphone. Zolang je maar op dagelijkse basis herinnert wordt aan hetgeen wat jij écht belangrijk vindt.

Neem dus een minuut voor dit te doen. Zet jezelf voor de volle 100% in en je zal zien dat je hier enorm veel plezier in beleeft om hier dag in, dag uit aan te werken en steeds de kleine successen te proeven.

5: Je omgeving moet je ondersteunen.

Vertel mensen in je naaste kring wat je wilt behalen en leg uit waarom dit juist belangrijk is voor jou. Wanneer je steeds gesaboteerd wordt door je partner of familie zal dit je doelen niet ten gunste komen. Beperk “triggerfood” in huis en hou steeds gezond eten bij de hand zodat je niet in verleiding komt om snel maar even een afhaal te doen.

Wens je iemand in je omgeving te hebben die jou professionele begeleiding kan bieden en beste versie van jezelf te verkrijgen? Onze coaches staan steeds voor je klaar!

Groetjes, Jeffrey

Jeffrey

Head Personal Trainer & Online Coach
Meer weten

Jens

Personal Trainer & Online Coach
Meer weten

Stefanie

Personal Trainer
Meer weten

Hicham

Personal Trainer
Meer weten